Co se mi nelíbí na krajském žebříčku

14.5.2012

Vyšel krajský žebříček. Dle mého názoru by žebříček měl (alespoň přibližně) odrážet skutečnou úroveň hráčů. U současného krajského žebříčku tomu tak rozhodně není. Ono by to ani tak nevadilo, kdyby šlo o nějaké hraní si s čísly, jakým je například Český megažebříček Milana Šimáčka, jenže podle krajského žebříčku se skládají soupisky na příští rok.

Obrázek

Všechny odehrané zápasy se průměrují

Žebříček má danou metodiku. Podrobně jsem ji (i z hlediska matematiky) prostudoval, aby mi vše dávalo větší smysl. A myslím, že docela chápu, čeho chtěl autor (či autoři) metodiky dosáhnout: vytvořit žebříček, který zohlední každý zápas hráče v sezóně. Hráči se do žebříčku počítají všechny odehrané zápasy ve všech soutěžích, ve kterých odehrál alespoň 25% utkání. Vše se nakonec zprůměruje. A tady je první kámen úrazu. Nejlíp to bude vidět na příkladu našeho hráče Edy Cupáka:

Má odehráno:
divize: 15 utk., 29:11, 72.50%
KP I: 8 utk., 20:1, 95,24%
KP II: 7 utk., 21:1, 95,45%

Ve všech soutěžích má odehraných více jak 25% utkání, takže to hezky zprůměrujeme. Výsledkem je celkový koeficient 202,0482, což Edu v žebříčku řadí až za hráče Táborského, který má v divizi 46,97%, což je o víc než 25% méně než má Eda! Z toho jasně vyplývá, že hráč je "trestaný" za to, že hrál i nižší soutěže.

Podle mě by se hráčovi, který v některé soutěži odehrál více než 50% utkání měla počítat pouze tato soutěž (Edovi tedy pouze výsledky divize). A pokud hráč odehrál ve více soutěžích víc než 50% utkání, počítat mu tu lepší. Myslím, že takhle to řeší i metodika českého žebříčku. Určitě by se nemělo stávat, aby hráč jen proto, že hrál i nižší soutěže, spadl v žebříčku za hráče, který má ve stejné soutěži o 25% méně.

Koeficienty jednotlivých soutěží

Druhým kamenem úrazu jsou koeficienty jednotlivých soutěží. Je prakticky nemožné v žebříčku přeskočit hráče z vyšší soutěže. Rozdíly mezi soutěžemi jsou gigantické. Jen namátkou (jinde to bude asi stejné) rozdíl mezi 1. a 2. ligou je více než 60 procent, mezi 3.ligou a divizí, stejně jako mezi divizí a KP I víc než 50 procent! Kdyby například u nás hrál hráč, který odehraje 11 utkání v divizi a bude v nich mít 35 procent, bude na žebříčku líp než všichni hráči z B týmu, i když někteří měli v KP I přes 80 procent.

Důsledky nemožnosti přeskočit hráče z vyšší soutěže jsou dva:
  1. Uzavírají se soupisky v rámci jednoho klubu (áčko bude hrát několik let ve stejném složení, nikdo z nižší soutěže se do áčka neprobojuje)
  2. Kdyby k nám měl přestupovat hráč z vyšší soutěže a my jsme věděli, že na A tým nemá, co potom, když ho podle žebříčku musíme napsát na áčko?
Za roky, co hraju pinec, se ustálilo, že rozdíl mezi soutěžemi je 30 až 35 procent. Samozřejmě někdy je vyšší, někdy nižší, navíc u každého hráče je to jinak. Ale myslím, že to plus minus odpovídá realitě. Podle mě není potřeba vymýšlet složité matematické vzorce, stačí staré dobré přičtení rozdílu mezi soutěžemi.

Nezařazení hráči

S koeficienty soutěží souvisí i téma nezařazených hráčů. Začnu příkladem:

Weiser Daniel, divize: 7 utk., 1:17, 5,56%

I takový hráč je v krajském žebříčku, a to docela vysoko: 121.-130.N, což mimojiné (díky koeficientům) znamená, že je před všemi hráči, kteří měli 43 a méně procent v KP I a před všemi hráči z KP II. A k tomu stačí odehrát 18 zápasů v divizi a 1 vyhrát.

Podle mě by v žebříčku měli být započítaní pouze hráči, kteří v některé ze soutěží odehráli alespoň 50 procent utkání. S nezařazenými hráči byl ale vždycky problém. Někdy se hráči, co toho moc neodehráli, zařazovali na základě minulých sezón, jindy (podobně jako teď) na základě odehraných zápasů, jen se hráč posunul v nezařazených o desítku níž, než vycházel podle úspěšnosti.

Počet hráčů v žebříčku

Posledním problémem je počet hráčů v žebříčku. V žebříčku jsou zařazení snad všichni hráči, co hráli krajské soutěže. A hráč, který je zařazený v krajském žebříčku, je soupiskově před všemi hráči, kteří hráli pouze regionální soutěže!

Příklad:

Hráč

Vladislav Šmarda
KP II: 19 utk., 8:39, 17,02%
Městský přebor: 22 utk., 22:64, 25,58%

je v žebříčku před hráčem

Milan Rakovický
Městský přebor: 21 utk., 79:1, 98,75%

Tudíž by na případné společné soupisce byl před ním!

Řešení je zřejmé. Zařazovat do žebříčku jen hráče, kteří mají v KP II 60 procent a víc, ostatní pořadí řeší regionální (okresní, městský) žebříček.

Závěr

Myslím, že metodika žebříčku je velmi nešťastná a nejenom že žebříček neodráží skutečnou výkonnost hráčů, podle mě i škodí oddílům. I nám do příštího roku silně zasahuje do soupisek: Ivoš Šaur díky pouhým 6ti utkáním v divizi (skóre 10:3) vychází na 3. místo naší soupisky, a musí být tudíž napsaný na áčku, a již zmíněný Eda se propadl až na místo šesté.

A jak se současný krajský žebříček líbí vám?

Autor článku: Jarin

Komentáře

Autor

Předmět

E-mail

Text


15.5.2012 14:33:11 376   žebř   Bárty
Mě se líbí, jsem před Kolouškem :)
Odpovědi: 379,378,377
15.5.2012 14:51:22 377   Re(844): žebř   Jarin
Další důvod, proč říct, že je žebříček zcela mimo realitu ;-)

Jinak se mi na Tobě Milane vždycky líbilo, že dokážeš do diskuze vnést onu potřebnou špetku provokace ;-)
Odpověď na: 376↑ Odpovědi: 384
15.5.2012 17:02:42 378   Re(844): žebř   Laici ml. - tomas.laicman (zavinac) gmail.com
Bárty, http://www.mojecestina.cz/gramatika/c2009013002-psani--me----mne-.html ;)
Odpověď na: 376↑ Odpovědi: 383
15.5.2012 18:56:30 379   Re(844): žebř   Tuffi
Zdravím „Velkého Bártyho“ do Znojma (u Dobšic)
Rád Tě čtu, kamaráde! Je to velká vzácnost, číst Tvoje písmenka na našich stránkách, věř nevěř, docela si to považuju. Zároveň bych však také uvítal, od persony Tvého formátu, rozvitější hodnocení.
Např. Líbí protože.... a protože.... a protože je celý správně, anebo...
Líbí protože.... a protože.... a nelíbí protože....
Jinak, já musím vyjádřit svůj souhlas s autorem, s komentářem žebříčku a dát mu svoji podporu. Jednak proto, že s tím co Jarda napsal souhlasím, a také proto, protože jsme se tak domluvili...
Odpověď na: 376
15.5.2012 20:13:04 380   Bez předmětu   Jarda Marek
Také souhlasím. Jen co se týká hráčů, co jsou jako nezařazení platilo (nevím jestli platí pořád), že si tým může vybrat, jestli ho dají podle žebříčku nebo kam chtějí. Bývalo že pokud je hráč nezařazený může být napsaný kam chce. Jinak jsem se tomu divil už loni. Nemá to vůbec logiku. Dřeváci co hrají vyšší soutěž budou vždy víš:) (viz Bárty)
16.5.2012 4:33:29 381   Bez předmětu   Freedom
tak si to porovnejme Freedom vs Dudík
Já uplný hovno v 1.lize Dudík v 2.lize skoro vzdycky všechno vysledek ja 8 dudík 9 což je míndžárovinka nemá to hlavu ani patu štvalo mě to spoustu let a vždycky jsem si říkal kdo ty žebříčky dělá no a wona "lady" Gaga ale mělo by to být jinak aby do hry žebříčků nemohly zasahovat takzvaní "muži ve stínu". Kritérium by měly být krajské přebory, a rozhodně by měl být nejakej Grandslam třeba Hodonín Brno, Znojmo a Tišnov 4 turnaje a slušný prizemoney, aby se donutilyi jezdit i takový hvězdy jako třeba Bárty a mohly to tomu Handlikovy ukázat jaký to je za případné chyby v češtině se omlouvám ale ve škole jsem docela chyběl tečka
16.5.2012 15:38:02 382   Bez předmětu   Eda
Co k tomu dodat. Pocitani krajskych zebricku opet zvyhodnuje nektere hrace oproti jinym. Otazka ale zni jinak. Lze s tim neco delat do budoucna? Lze tento system zmenit? Jestli ano jde to jeste provest letos? Lze se proti krajskemu zebricku odvolat? Na jake koncepsi pro vytvareni krajskeho zebricku bychom se shodli?
Ma vyhrada zni: Je jasne ze pokud je mezi soutezemi propastny procentualni rozdil nelze zvolit metodu prumeru. A nebo naopak metodu prumeru lze zvolit jeli procentualni rozdil mensi treba jiz zminovanych 30 procent.
Ja za sebe bych navrhoval system jiny. Pri 50% a vyssim poctu utkani, zapocitani nejvyssi uhrane procentualni uspesnosti v nejvyssi hranne soutezi. Myslim, ze tento system zde fungoval dlouhodobe, aspon co si pamatuji v dobach minulych.
16.5.2012 17:10:26 383   Re(846): žebř   Bárty
Děkuji za upozojnění Tomáši. Příště si dám pozoj.
Jak de pinec, že tady dopisuješ?
Odpověď na: 378↑ Odpovědi: 385
16.5.2012 17:19:39 384   Re(845): žebř   Bárty
Jaro, já s tebou plně souhlasím, jen najít klíč.
Určitě by se měli třeba zohledňovat 2 až 3 minulé sezóny (u nezařazených to tak je, ne?) a krajské přebory a republika.
Jo a taky věk, ale by nám seniorům asi neprošlo, co?
Odpověď na: 377↑ Odpovědi: 386
17.5.2012 0:19:01 385   Re(851): žebř   Jarin
Pro Laici ml. a Bárty:
Také si myslím, že i a y, respektive "mě" a "mně" nejsou až tak důležité, důležitý je obsah sdělení. Hňupina napsaná gramaticky správně je pořád hňupina. Kdežto dobrá myšlenka, i když je napsaná s chybama, je pořád dobrá myšlenka.
Odpověď na: 383
17.5.2012 0:32:55 386   Re(852): žebř   Jarin
Pro Bárty:
V článku jsem se u každé části snažil najít řešení. Ale samozřejmě jsou to spíš nápady do diskuze. Což je i cíl článku - rozproudit diskuzi, jejímž výsledkem by mělo být řešení, respektive metodika, která by víc odpovídala realitě.

Zohledňovat věk, to je dobrý nápad! Docela by mě zajímaly žebříčky, kde by se zohledňoval i věk.

Jinak za seniora Tě v žádném případě nepovažuju, a jestli pojedeš na Vysočinu na fotbal, očekávám v útoku hbité tykadlo!! :-)
Odpověď na: 384↑ Odpovědi: 387
17.5.2012 11:54:01 387   Re(854): žebř   Bárty
No tak měly no a co?

Na Vysočinu asi nejedu, nedáme dohromady auto ze Znojma, to je problém, ale ještě to nechávám maličko otevřené...

A není to nad 40?
Odpověď na: 386
17.5.2012 11:58:40 388   Pruzkum spokojenosti   LPG - pavelgalatik (zavinac) seznam.cz
Strucne shrnuti:
- spokojenost se soucasnym sestavovanim zebricku - 0 %
- potreba jej co nejdrive predelat - 100 %

To je jen pro info, kdyby nahodou do teto diskuze zabrouzdal autor zebricku.
Odpovědi: 389
17.5.2012 14:36:39 389   Re(856): Pruzkum spokojenosti   r.m.s
mas to spatne, prece Barty psal ze je spokojeny s zebrickem jelikoz je nad Jardou ;-)
Odpověď na: 388
3.6.2012 20:08:30 390   Bez předmětu   Bárty
Sejde se den s dnem dalším a všechno je jinak, věk se nezvýhodňuje, což se dalo u tvůrců nového žebříčku čekat, a Jarda zvaný Koloušek je před Bártym.
Nová doba!
Až mu bude přes čtyřicet, tak ty principy zase trošičku poopraví, že?
No nic, hlasoval jsem taky pro, jen tak pro dokreslení...
SOKOL BRNO I
STOLNÍ TENIS